close

Sasha Sloan《House with No Mirrors》

I'd be cooler, I'd be smarter
我會更酷、會更聰明
Probably be a better daughter
也許會是一個更好的女兒
I'd jump in a pool without thinkin' twice
我會毫不多想就跳進泳池裡
Take off my shirt like one of the guys
會和其他人一樣毫無顧忌地脫掉我的上衣
I would save a lot of money
我會省下很多錢
I would say when I was hungry
我會敢說我餓了
I'd throw on some jeans, not know the size
我會隨意穿件牛仔褲卻不必注意尺寸
Walk out the door and not wanna cry
走出家門時 我不會想哭


[副歌]
If I lived in a house with no mirrors
如果我住的是間沒有鏡子的屋子
Where the walls didn't talk back at me
屋內的牆壁不會對我回話
Maybe I'd dream a bit bigger
也許我會更有雄心壯志
If there was nothin' to see
儘管好似山窮水盡
If I lived in a house with no mirrors
如果我住的是間沒有鏡子的屋子
Where the walls didn't pick me apart
屋內的牆壁不會將我批評的體無完膚
Maybe my skin would be thicker
也許我會更厚臉皮一點
If I lived in a house with no mirrors
如果我住的是間沒有鏡子的屋子


I'd be louder, I'd be honest
我會更大聲、我會更誠實
Probably wouldn't be self-conscious
也許不會有太多自覺
I'd go to a party, not care who was there
我去派對時不必在乎誰會出現
Not spend an hour pickin' what to wear
不會花整整一個小時只為了想要穿什麼
Woulda never dyed my hair blonde
也許不會將頭髮染成金色
I'd have sex with all the lights on
我會敢在燈亮著時就和人上床
And I wouldn't pull away from his touch
而且也不會閃避他的觸碰
If he said I was pretty, I'd think that I was
當他說我很美的時候、我會相信我真是如此


[副歌]
If I lived in a house with no mirrors
如果我住的是間沒有鏡子的屋子
Where the walls didn't talk back at me
屋內的牆壁不會對我回話
Maybe I'd dream a bit bigger
也許我會更有雄心壯志
If there was nothin' to see
儘管好似山窮水盡
If I lived in a house with no mirrors
如果我住的是間沒有鏡子的屋子
Where the walls didn't pick me apart
屋內的牆壁不會將我批評的體無完膚
Maybe my skin would be thicker
也許我會更厚臉皮一點
If I lived in a house with no mirrors
如果我住的是間沒有鏡子的屋子


I wonder what I'd be like
我想著我可能會變成的樣子
Maybe I'd sleep a little better at night
也許在晚上我會睡得更好
Yeah, I wonder what I'd be like
是啊 我想著我可能會變得如何
If I
如果

[副歌]
If I lived in a house with no mirrors
如果我住的是間沒有鏡子的屋子
Where the walls didn't talk back at me
屋內的牆壁不會對我回話
Maybe I'd dream a bit bigger
也許我會更有雄心壯志
If there was nothin' to see
儘管好似山窮水盡
If I lived in a house with no mirrors
如果我住的是間沒有鏡子的屋子
Where the walls didn't pick me apart
屋內的牆壁不會將我批評的體無完膚
Maybe my skin would be thicker
也許我會更厚臉皮一點
If I lived in a house with no mirrors
如果我住的是間沒有鏡子的屋子


I wonder what I'd be like
我想著我可能會變成的樣子
Yeah, I wonder what I'd be like
是啊 我想像著自己可能的模樣

 


這首歌寫的契機,是有天Sasha要出門前套上了牛仔褲時發現褲子比之前感覺緊了一點,為此她哭了出來,一旁的男友說道:「老天,應該讓你住在一間沒有鏡子的屋子裡。」後來他們到了工作室以後,便把這整個過程寫成一首歌,更讓當時在錄音室工作的一位女性馬上產生共鳴,可見不是只有Sasha自己有這樣的問題,世界上許多人都困在這樣的處境中。

其實Sasha從有記憶以來就一直對自己的外表很沒有自信,「小學時我想要金髮碧眼、中學時想要乾淨的肌膚和完美的牙齒、高中時的我想要變超級瘦,最終演變成飲食障礙,而我至今還與它共度著每一天。」這首歌在敘述的就是Sasha從小到大對自己身體的不自信,並幻想著如果從小住在一間沒有鏡子、不會看見自己外貌的房子中,是否就會少注意自己的外表一點、對自己的身體有更多的自信。整首歌猜想著“更好的自己”的模樣,歌詞裡提到屋子裡的鏡子與牆壁,都可以想成是自己/社會世俗加諸的眼光、對美的定義與隨之而來的壓力,如果少了這些壓力,也許我們就更勇於表現自己與自己真實的感受。

希望藉由這首歌, 讓大家知道,這樣的不自信不是只有你自己在面對,大家對自己都有不滿意的地方,慢慢的接受自己、欣賞自己,每天給自己多一點點自信。就像蔡康永說的,「自卑,是來自腦中“理想的我”」,我們一直將自己與我們腦中想像完美的存在做比較,永遠都比不完,更重要的是別讓自己自怨自艾卻無法舉步向前,而是同時鞭策自己進步、欣賞自己的長處與短處。有一天,你就會好好的欣賞完整的自己,這個自己有優點也有缺點,但並不影響我們成為更好的人。

希望我們一起變得更好,一起加油!

 

看Sasha Sloan的介紹請至👇🏻

歌手介紹|傷心女孩Sasha Sloan:唱的都是你說不出來的憂傷

arrow
arrow

    薇拉 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()